Visie

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Golden-Circle_Why-how-What.jpg

Op het Driespan werken wij vanuit het principe van The golden circle.

Wij vragen ons af waarom wij doen wat we doen > Why

Dan kijken we hoe we dit kunnen realiseren > How

En daarna brengen wij het in de praktijk > What

 Visie van het Driespan

Wij staan voor gestructureerd, doelgericht en eigentijds onderwijs in een veilige en uitdagende leeromgeving. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en bieden hen de ruimte en ondersteuning om zich optimaal te ontwikkelen – cognitief, sociaal en emotioneel.

Onze leerkrachten creëren een positief pedagogisch klimaat, bieden duidelijkheid en structuur, en stemmen hun onderwijs af op de onderwijs- en basisbehoeften van de leerlingen. Wij werken planmatig en systematisch volgens de principes van handelingsgericht en opbrengstgericht werken, met als doel de onderwijskwaliteit voortdurend te verbeteren.

Door het gebruik van effectieve didactiek en het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) zorgen wij ervoor dat elk kind tot leren komt en het beste uit zichzelf kan halen.

Missie

Op het Driespan begeleiden wij kinderen in hun ontwikkeling tot zelfbewuste, betrokken en verantwoordelijke burgers. Wij bieden onderwijs dat aansluit bij de talenten, mogelijkheden en behoeften van ieder kind. In een veilige en stimulerende omgeving leren leerlingen met vertrouwen, plezier en inzet. Samen met ouders en partners uit de omgeving leggen wij een stevige basis voor de toekomst, waarin ieder kind de kans krijgt om te groeien en te bloeien.

Kernwaarden    

Veiligheid

Een veilig en positief klimaat is de basis voor leren. Kinderen voelen zich gezien, gehoord en gewaardeerd.

Structuur

Wij bieden duidelijkheid en voorspelbaarheid, zodat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt en zich optimaal kunnen concentreren op leren.

Betrokkenheid

Wij werken samen met leerlingen, ouders en partners in de omgeving om onderwijs van betekenis te bieden.

Ontwikkeling

Wij stimuleren iedere leerling om te groeien op eigen niveau, met hoge verwachtingen en passende ondersteuning.

Kwaliteit

Wij werken continu aan verbetering van ons onderwijs, vanuit professionaliteit, reflectie en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Ambities

Onze ambities geven richting aan de ontwikkeling van ons onderwijs in de komende jaren. Ze vormen de verbinding tussen onze visie en het dagelijks handelen in de school.

1. Optimale ontwikkelkansen voor ieder kind

Wij streven ernaar dat ieder kind op het Driespan onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar talenten, mogelijkheden en onderwijsbehoeften. Differentiatie, passend aanbod en hoge verwachtingen staan daarbij centraal.

2. Versterken van didactische kwaliteit

Wij investeren in de professionalisering van onze leerkrachten. Door gerichte scholing, collegiale consultatie en het werken met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) vergroten we de effectiviteit van ons onderwijs.

3. Handelingsgericht en opbrengstgericht werken verder ontwikkelen

Wij werken systematisch en planmatig aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Door data en observaties te gebruiken in ons handelen, zorgen we voor een continu verbeterproces dat gericht is op zichtbare groei en duurzame leeropbrengsten.

4. Versterken van het pedagogisch klimaat

Wij blijven werken aan een veilige, positieve en respectvolle leeromgeving. We stimuleren sociaal-emotionele ontwikkeling, eigenaarschap en onderlinge verbondenheid, zodat ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt.

5. Samenwerking en partnerschap versterken

Wij zoeken actief de samenwerking met ouders en externe partners om het leren van kinderen te ondersteunen. Samen dragen we verantwoordelijkheid voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

6. Continue kwaliteitsontwikkeling

Wij werken structureel aan de verbetering van ons onderwijs en onze organisatie. Evaluatie, reflectie en professionaliteit zijn vaste onderdelen van onze kwaliteitscultuur.